Volvo FL280 Lagbil – Veidekke

Volvo FL280 Lagbil for Veidekke

Her snakker vi! Volvo FL280 Lagbil bygd for Veidekke! 🙂

Publisert av Bussexperten 23. mai 2018

 

Interør/utendørs

Fakta om Veidekke sin buss:

Chassis: Volvo FL 280 Crewcab full-luft

Lengde: 8,2 meter

Egenvekt: 9,3 Tonn

Nyttelast: 6,7 Tonn

Antall personer: 6 inkl. fører

Valgfri strømkilde påbygg: 3 KW 230V støysvakt dieselaggregat. Inverterdrift 3 KW 230V. Landstrøm 230V. Kilde velges automatisk, altså bilen «tenker selv» og legger inn foretrukket kilde selv.

Lagertanker: Vann 1300 L, Anleggsdiesel 505 L. Slippmiddel 110 L

Fyllestasjon: i eget utvendig underskap på høyre side av bilen, alle væsker på egne slangetromler og med 230V uttak.

Påbygg: Skap i sandwichmoduler, delt i 2 hoveddeler. Garderobe med hyller, benk og oppheng samt køleskap og verksted/lagerrom med arbeidsbenk, hyller og opphengsmuligheter på surreskinner.

Førerhus: Modifisert med nye sertifiserte comfortstoler, spisebord med koppholdere til vær sitteplass mm.

Mannskapsbilen er planlagt og utstyrt for å ivareta Veidekkes krav til HMS. Det er lagt stor vekt på mannskapets komfort i alle ledd av planleggingen.

Førerhytte er med unntak av nye komfortable stoler og bord for øvrig beholdt umodifisert, noe som nok verdsettes av vårt verkstedpersonell siden den kan tiltes frem på ordinært vis ved behov for vedlikehold.

Et annet tema det har vært fokus på er å flytte all adkomst, dører og fyllestasjoner til høyre side av bilen. Altså vekk fra trafikken, der det er trygt å bevege seg uten risiko for påkjørsler etc.

Bilen er planlagt ut fra forutsetningen om å være et kolumbi egg, eller kanskje snarere å være som snegla. Bære huset på ryggen. Den rommer alle behov som mannskapsbrakke.

Bakre del av påbygg rommer utstyr/verkstedrom som er forberedt med arbeidsbenk og hyller i solid rustfritt stål. Rommet er innvendig kledd med rustfrie stålplater for å skjerme innsiden av påbygg mot skader.

På alle vegger er det frest inn plassbygde surreskinner i flere høyder, noe som forenkler de respektive asfaltlags forskjellige behov. Det er også her montert integrerte downlights i tak og på flipplem over utvendig 2 tonns løftelem. For persontilgang til lasterommet er det en egen dør på siden med adkomst via uttrekkbar trapp m/rekkverk på lik måte som til fremre garderobe.

Del dette med andre

Ta en titt på dette ...

1998 Volvo Carrus B10M 15M

Se prosjektet ›